Mobiliteit veranderd snel de afgelopen jaren

Er veranderd veel in mobiliteit en voertuigen, dat is je vast niet ontgaan. Zo zien we in het straatbeeld veel elektrische auto’s en verschillende kleine elektrische voertuigen zoals bakfietsen en e-bikes enorm toenemen in aantallen op de weg. Qua verkopen liegt het er niet om, 1 op de 3 fietsen die verkocht word, is elektrisch. Niet alleen in particulier gebruik, maar de zakelijke markten zoals post, horeca zie je massaal gebruik maken van deze vorm van mobiliteit. Wat zijn de trends die opvallen de laatste paar jaren? Wat kunnen we nog verwachten in de nabije toekomst op het gebied van mobiliteit?
Bakfiets 2.0
Bakfietsen zijn al geruime tijd onder ons, maar ze worden tegenwoordig niet alleen meer ingezet als vervoer voor kinderen. Zo zien we bedrijven als PostNL, verschillende horeca bedrijven en zelfs mobiele fietsenmakers die mensen onderweg helpen met fietsbanden te repareren. Deze soort elektrische bakfietsen zullen waarschijnlijk alleen nog maar meer worden ingezet, doordat het verkeer vooral in de grote steden dichtslibt. Zo zien grote postbedrijven dit als ideale ‘last mile’ oplossing. Ook willen de grotere bedrijven en overheid meer duurzame oplossingen om zo de uitstoot enorm verminderen.
De e-bike
Elektrische fietsen zijn tegenwoordig ook niet meer alleen voor de ouderen onder ons. Zo zag je 15 jaar geleden dat de elektrische fiets alleen nog werd gebruikt door de 60 plussers, maar nu zie je ook 13 jarigen voorbij zoeven op weg naar school. Hier word door de fietsfabrikanten ook duidelijk op ingespeeld, de e-bikes worden uitgevoerd in een cool kleurtje en zijn de modellen een stukje hipper dan bijvoorbeeld een paar jaar geleden.
Ook forenzen kiezen steeds vaker voor de e-bike of speed pedelec. Het is dan ook een mooie oplossing om de auto te laten staan en naar je werk te gaan fietsen. Vele mensen werken op een afstand van hun werk dat met de ‘gewone’ fiets te ver zal zijn, maar met een e-bike wel prima te doen is. Zo ben je toch buiten en in beweging, maar kom je niet bezweet aan op je werk. Ook sta je minder in de file en ben je ook nog eens iets duurzamer bezig.
Fabrikanten innoveren
Deze vorm van mobiliteit is dus ongekend snel aan het groeien, en fabrikanten kunnen dan ook niet stilstaan. Zo zijn er dus veel fabrikanten die meegaan in deze trend. Logisch, want het is een enorme markt in Nederland, maar ook verschillende wereldsteden zien de voordelen van deze vorm van mobiliteit. Kijk maar eens naar fietsmerk Vanmoof, zij veroveren de wereld(steden) met de slimme elektrische fietsen. Of de elektrische bakfietsen van Urban Arrow, dit is een bakfiets die zich richt op gezinnen en op bezorgers. De Urban Arrow zie je bijvoorbeeld ook veel in Duitsland rijden.
Het zijn niet alleen de fietsfabrikanten die de focus verleggen, maar ook fabrikanten die fietsonderdelen produceren. De onderdelenfabrikanten moeten ook aanpassingen doen om bij te blijven. Zo moeten versnellingsnaven worden aangepast om het zware werk aan te kunnen van elektrische bakfietsen. Merken als Shimano en Enviolo zijn hier op ingesprongen omdat ook zij een graantje willen meepikken van deze enorm groeiende markt. Maar denk ook aan fietsbanden, deze hebben ook te maken met eisen van fietsfabrikanten die veranderen. Op een zware bakfiets heb je zeer sterke banden nodig, want met een bakfiets stranden zit niemand op te wachten. Of de snelle speed pedelec, deze geeft ondersteuning tot wel 45km/u, daar heb je tegenwoordig ook speciale ‘ebike ready’ banden voor nodig. Merken als Schwalbe, Vredestein en CST fietsbanden spelen slim in om deze mobiliteit te voorzien van goede kwaliteit.
